Ik heb moe geworden van de cultus van de laag lichaamsvet

Gisteren, Sam van Fit, Feministische en (Bijna) Vijftig postte een link over de thermogenese die echt gefrustreerd mij. Nu, het heeft niets te maken met iets zegt Sam, of zelfs wat Matt Stone – auteur van het link – schreef. Het was eerder het idee naar voren gebracht door Tim Ferriss dat zit in koud water kan helpen met vet verlies tijdens het zitten in warm water kan het lichaam van een persoon te behouden lichaamsvet. Lees ik dit en alles wat ik kon denken was, wat ik had moeten doen met deze informatie? Moet ik mijn veel geliefde hete baden voor het belang van het scheren een fractie van een procent van het vet uit mijn lichaam? Moet ik leg mezelf door de pijn van het regelmatig zitten in koud water – want ik doe dat niet genoeg met ronde zwemmen in open water zwemmen, denk ik – gewoon dus ik kan nastreven dat de almachtige heilige graal van een mager lichaam?

Het was op dit moment dat ik me realiseerde dat ik moe geworden van de cultus van de laag lichaamsvet.

Dit is al een lange tijd komen, dat dan weer wel. Ik kan lokaliseren een hele hoop van de momenten waarop ik mezelf rollen mijn ogen op veel fitness-advies, gericht op het bevorderen slanker lichaam met zo weinig lichaamsvet mogelijk. Er is al het vaag pro-ana trucs, net als het drinken van twee glazen water voor het ontbijt, zodat u niet te veel eten (!!) en ervoor te zorgen dat het water is, hetzij ijs koud of lauw, ik kan nog steeds niet onthouden, maar ik denk dat de temperatuur van het water dat je drinkt op een lege maag wordt verondersteld te leiden tot een groter verlies van vet. Er is alle beperkende dieet advies: eet geen fruit, geen brood eten, niet eten van gluten, niet alles eten verwerkt, drink geen alcohol, eet geen zuivel, geen eten, aardappelen, goed, wachten, eten, zoete aardappelen, maar geen witte aardappelen, in feite niet meer eten naast biologische takken gegroeid met niets, maar de tranen van Lisa Frank eenhoorns. En dan is er al van de opleiding informatie gericht op vet verlies, en de supplementen, en de timing van maaltijden, en of u genoeg slaap krijgen, en of de stress is goed onderhouden en…

Ik kon gaan en op ad infinitum, maar ik niet. Je mijn punt.

Tot op een bepaalde hoogte, ik krijg de reden waarom zo veel mensen zijn in de uitoefening van een ultra-lean-body. Een deel van het, ik ben er zeker van, is dat lean lichamen zien er cool uit een esthetisch oogpunt. Al die spieren met al hun strepen op de volledige weergave – ik ben de eerste om toe te geven dat ik vind dat soort lichaamsbouw zeer mooi om naar te kijken. Er is meer dan dat, dat wel. Wanneer een persoon heeft een mager lichaam, het dient als visuele shorthand van soorten, wat aangeeft dat de persoon die het meest waarschijnlijk hard traint en wie heeft uitstekende voeding (en, om realistisch te zijn, heeft ook een bepaalde genetische make-up die het mogelijk maakt voor dat soort leanness). Je kunt het niet zien van een persoon 1RM of hun 5K PR, maar u kunt zien dat hun zichtbare abs, weet je wel?

Het probleem is dat veel mensen, de zichtbare abs en de ultra-lean-body zijn geworden, het enige dat telt, meer nog dan de 1RM of de 5K PR. Neem Nia Schachten, die onlangs nam de warmte van iemand die eigenlijk noemde haar een fraude voor het niet plaatsen van foto ’s van zichzelf in bikini, of Past Bitch’ s Meg, die heeft ook op de hoogte van het ontvangen van soortgelijke vormen van kritiek. Beide van deze vrouwen, hebben aangetoond hun geschiktheid dapperheid tijd en de tijd opnieuw, maar dat is gewoon niet genoeg voor sommige mensen. De betekenaar – de lean body – is uitgegroeid tot het ultieme doel, terwijl de betekenisdrager – fysieke conditie, is van secundair belang.

Ik denk dat over deze veel in mijn eigen leven en mijn eigen streven naar fysieke fitheid. Ik ben er zeker van dat de genoemde critici zou spotten met het idee dat ik denk van mezelf als fysiek fit, gezien het feit dat ik nog niet gezien, mijn buikspieren, omdat…nou, ik denk niet dat ik ooit heb ze gezien. Om die kritiek, ik zou worden beschouwd als een fraude omdat ik nog niet weggesmolten elke mogelijke beetje van het lichaam vet.

Maar ik weet de waarheid over mijn lichaam en mijn capaciteiten. Ik weet dat de nummers die echt belangrijk voor me. Ik weet dat ik kan lopen een mijl in 6:30, een 5K in 21:19, een halve marathon in 1:44. Ik kan lopen 20 km zonder te stoppen om te lopen. Ik kan zwemmen km in open water. Ik kan deadlift mijn lichaamsgewicht. Ik kan dertig push-ups. Ik ben geen elite in mijn conditie, maar ik kan allerlei dingen die zijn vrij opmerkelijk, en dus wanneer ik zie mezelf als een fysiek fit persoon is het niet, want ik heb in geslaagd om te voldoen aan een aantal cosmetische standaard van wat een fysiek fit persoon eruit ziet. Het is omdat ik eigenlijk heb dingen gedaan die fysiek fit mensen kunnen doen.

Zeker, ik zou waarschijnlijk een lagere mijn lichaam vet als ik dat wilde, en in het proces een snellere loper. Maar dan denk ik over de dingen die ik zou moeten geven – het drinken van alcohol, het eten van brood en pasta, mijn semi-wekelijkse date met een bacon cheeseburger en een biertje, uiteraard hete baden – en ik denk na over wat ik zou er beter van worden, en het net lijkt niet de moeite waard het offer. Misschien als ik was een elite-atleet wiens levensonderhoud afhankelijk was op het behoud van een piek niveau van fitness, ik zou het gevoel anders over, maar ik ben geen topsporter. Ik ben er zelfs niet van de elite in mijn omgeving. Ik ben gewoon een recreatieve sporter die races voor de lol. Misschien nog belangrijker, ik ben een recreatieve sporter die graag zwanger worden in de komende maanden. Het is moeilijk om dat te doen wanneer je lichaam vet niveaus zijn gedaald zo laag zijn dat u niet meer voor uw periode (dat is een hele ‘nother set van problemen – die bekend staat als de Female Athlete Triad – in en van zichzelf).

(En laten we realistisch zijn – als ik wilde naar een snellere loper of zwemmer, wat ik echt zou moeten doen is en meer zwemmen. Het verliezen van lichaamsvet kan me helpen scheren een paar seconden uit mijn tijd, maar doen consistente speedwork en krachttraining zal helpen me veel meer.)

Dit brengt mij op een ander punt, en dat is dat als we vasthouden tot ultra-leanness als De Fitness-Doel voor recreatieve sporters als ik, als mensen die alleen maar proberen om zichzelf gezond zijn we eigenlijk zeggen dat iedereen moet worden gehouden aan dezelfde normen voldoen als de topsporters. Dit is krankzinnig! In welk ander gebied van ons leven worden we verwacht op het emuleren van de beste van het beste? Worden we allemaal verwacht om te schrijven Pulitzer Prize bekroonde romans? Moeten we allemaal in staat zingen als een engel de nakomelingen van Mariah Carey en Whitney Houston? Moeten we in staat zijn om ingenieur de tools die nodig zijn om het Higgs-Boson deeltje? Nee! Dus waarom is dit idee blijven bestaan die zegt dat wij moeten de organen van de Olympische atleten voordat we kunnen beschouwd worden als gezond en fit?

Wat meer is, zelfs niet met de beste atleten handhaven van dat niveau van fitness hele jaar door. Ik heb gelezen een aantal interviews met de top van de lopers en triatleten die zeggen dat ze bewust op gewicht te plaatsen in het off-season te geven hun lichamen een beetje een pauze. Veel bodybuilders en fitness modellen – tenminste, degenen die zorgvuldig zijn niet om te branden hun stofwisseling in as – geven zelf einden van de discipline die nodig zijn om een dergelijke magere lichaam. Dat is waarom ze hun concurrentie gewicht en hun off-season gewicht. De voorwaarden die nodig zijn om de bodybuilders en fitness modellen in de ultra-lean vorm waarin we de meeste kans om ze te zien niet echt duurzaam.

Ik voel me als ik zeg dat dit de hele tijd, maar het is duidelijk dat het moet worden gezegd nog meer: wat je lichaam eruit ziet is niet zo belangrijk als wat het kan doen. Uw lichaamsvet percentage is niet het belangrijkste nummer in het bepalen van uw lichamelijke conditie, niet wanneer er zo veel andere nummers die eigenlijk aangeven wat je lichaam kan doen.

Eens te meer, met het gevoel: wat je lichaam eruit ziet is niet zo belangrijk als wat het kan doen.

(Hier is een post over op het Dagboek van een Newbie StrongWoman dat de gesprekken over dit onderwerp, zij het veel beknopter en met minder gek dan dat ik deed. Genieten!)