Marathon training, hansons stijl

Nee, niet deze Hansons.

Een paar maanden geleden, ik heb me aangemeld voor het uitvoeren van de Clearwater Marathon, die zal mijn vierde marathon. Ik ben een beetje gefrustreerd met mijn marathon PR, vooral omdat als je het doet met mijn andere Pr ‘ s en vergelijk ze, mijn marathon PR is een hel van een veel langzamer dan wat u zou verwachten. In de verdediging van die marathon PR, hoewel, ik heb alleen lopen de afstand drie keer, en misschien nog belangrijker, ik heb alleen mijn marathon training serieus, uh, een keer voor de Marathon Bahama ‘ s. (Dit is echt gênant om toe te geven, trouwens.) Zo echt, het is dan ook niet verwonderlijk dat mijn tijden op de marathon zijn een beetje saai vergeleken met de rest van mijn race Pr ‘ s.

Het goede nieuws is dat ik ben er vrij zeker van dat mijn training voor de Marathon Bahama ‘ s was stevig genoeg om me naar mijn sub-4:00 – marathon- wat is mijn volgende stop op de trein naar BQ-ville – en dat had ik mijn doel die dag was de zon niet besloot te handelen zoals het was in het Caribisch gebied (pfft, stel je voor dat) en blast ons allen met lichte 80 graden zonlicht en prachtige wolkenloze hemel met zes mijl links in mijn race. Het was de perfecte dag om te luieren op een strand met een koud Bahamiaanse biertje in de hand, maar misschien wel de slechtste dag voor het lopen van een marathon.

Dus dit keer heb ik niet alleen besloten dat ik ga naar beneden dubbel op mijn opleiding, maar dat ik ga proberen een andere opleidingsplan samen. Misschien een afvallige opleidingsplan?

Deze Hansons! (En nu heb ik het punt bereikt waarop ‘Handson’ heeft geen zin meer als een woord en in plaats daarvan slechts een verzameling van lijnen en gekriebel.)

Ik besloot om te proberen de Hanson Marathon Methode na het lezen erover in Runners World of iets, als het ontbreken van een 20-km run training mijn interesse gewekt. (Belijdenis tijd: ik heb nog niet echt compleet met een 20-miler tijdens de marathon training, voor een verscheidenheid van redenen.) Ik was ook geïnteresseerd in het idee van het gebruik van opgehoopte vermoeidheid als een hulpmiddel, die ik heb uitgevoerd in het verleden een soort van toevallig. Plus ik wist dat Desi Davila was een Hansons-Brooks loper, dus ik dacht, waarom niet proberen het uit.

Ik ben ongeveer halverwege week 7 van het plan – recht in de dikke van de snelheid van de fase – en ik zou willen stellen voor de record die mensen moeten niet worden misleid in het denken dat het ontbreken van een 20-mile run betekent dit plan is op een of andere manier makkelijker. Dat is het niet. Niet eens in de buurt. Mijn benen zijn vrijwel altijd moe, dankzij een groot deel aan het feit dat ik ben actief 5-6 dagen per week. Ik heb een sessie van de snelheid het werk van een week en één tempo lopen en vervolgens een stelletje gemakkelijk km, wat ben ik eigenlijk aan het doen in plaats van cross-training, zoals ik heb gedaan in het verleden. (En door "cross-training", ik bedoel "soms is het overslaan van mijn run in het voordeel van het zitten op mijn bank.")

Ik ben op het punt aangekomen waar ik heb ontwikkeld, een paar meningen over het plan, zowel de goede als de slechte. Ik ben roerende mijn algemene oordeel tot de daadwerkelijke race, die zal gehouden worden op 17 januari, maar ik zal het aandeel van de observaties die ik heb gemaakt in de bijna twee maanden ben ik bezig geweest met dit programma.

DE GOEDE

1. Ik hoef niet na te denken over iets.

Het programma is super-specifiek te zijn over alles, tot in de tijd moet nemen u elk interval tijdens uw snelheid sessie. Alles wat ik moet doen is kijken naar het plan voor de dag en ik weet meteen wat ik ben gaan rennen. Ik wil niet hoeven na te denken over dit, want het past goed bij mijn hele mantra van "niet denken, gewoon gaan." Als ik vertel mezelf dat deel van mijn dag is voorzien van een vijf mijl tempo draaien op mijn ras tempo van 8:55/km met een mijl voor elke warm-up en cool-down, ik kan schakelen over op automatische piloot en mijn kont de deur uit met een minimum aan gedoe. Plus het geeft me het gevoel dat ik echt een idee wat ik aan het doen ben.

2. Het dwingt me om te worden gedisciplineerd.

Ik heb een permanent probleem met mijn makkelijke pistes, waar ik niet zou draaien ze op een rustig tempo. Ik zou schuifelen langs op mijn easy tempo – die voor mij moeten worden tussen 9:30-11:00/km en mijn ego zou worden, "WAT DOET U dat U SNELLER KAN werken DAN DIT, HOE DENK JE dat JE OOIT GAAT DOORBREKEN VIER UUR SNELLER JE de VERLIEZER." Dus ik doe mijn zogenaamde easy loopt in een tempo tempo, gewoon om het deel van mijn hersenen dat zich gedraagt als een dronken middle-aged Red Sox fan sluit haar piehole. En dan zou ik vraag me af waarom ik niet kon lijken te lopen meer dan 35-40 mpw zonder mijn shit uit elkaar te vallen. Dus deze keer heb ik besloten alleen te vertrouwen op de experts en voor het uitvoeren van deze stappen op een zeer rustig tempo, en tot nu toe lijkt het te werken. Ik sloeg mijn eerste 35 km week en ik heb absoluut geen problemen, buiten de eerder genoemde vermoeidheid (dat is het punt van de hele zaak).

Door de manier waarop, ik heb bedacht dat mijn innerlijke ordeverstoorder is eigenlijk gewoon een manifestatie van de totale onzekerheid die ik voel over mezelf als loper, als een sportieve versie van the Imposter Syndrome. Ik weet dat ik een fatsoenlijke loper, maar een deel van mij voelt het alsof ik moet om het te bewijzen aan de mensen, zelfs willekeurige mensen op het spoor die zijn te druk bezig met duurzame hun eigen trainingen te geven een single flying fuck about me. Het is niet alleen een domme manier om mezelf, maar het is ook eigenlijk te bedelen voor een letsel als gevolg van het uitvoeren van goden. Ik heb liever gewoon werken op de kennis die ik heb moeren, zodat ik niet buig ze, als de Geto Boys zo treffend uitdrukte.

3. Ik ben aan het leren om het tempo van mezelf.

Brian heeft een hekel aan lopen met mij, want ik heb geen interne gevoel van tempo. Ik check mijn Garmin graag eens in de twintig stappen om ervoor te zorgen ik ben op mijn doel tempo, en als ik niet ik of de snelheid omhoog of langzaam zijn weg naar beneden. Niet om liegen, de jaren ‘ 70 loper in mij haat, dat ben ik dus afhankelijk van de kleine satelliet ontvanger op mijn pols. Zo heb ik gewerkt op alleen het controleren van mijn Garmin op de kilometerpalen om ervoor te zorgen dat mijn algehele tempo voor die meter is binnen mijn doelgroep, en ook proberen te identificeren hoe het voelt om te lopen op 9:30, 8:55, 7:38, enz.

4. Ik krijg zo veel meer vertrouwen in mijn capaciteiten.

Ja, mijn benen zijn moe veel deze dagen, maar omdat ik me eigenlijk aan het doen is makkelijk loopt in een rustig tempo en de opvolging van elke run met een goede stretching-en-schuim rollen sessie (plus regelmatig epsom zout baden!), Ik meestal behoorlijk goed gevoel! Ik vind het leuk dat ik kan kijken naar een schema dat oproepen voor 8 x 600 met een 400 herstel en weet dat ik het kan doen en voelen zich sterk tot het laatste interval. Ik vind dat een tien mijl run niet intimideren mij. Ik hou van dat ik ben over op nieuwe niveaus bereiken met mijn lopende volume en het voelt hard zijn, maar volledig beheersbaar. Dit is niet alleen belangrijk omdat het zal helpen bij de voorbereiding van me mentaal voor succes op de wedstrijddag, maar ook omdat zie #2. Alles dat geeft me meer vertrouwen en echte vertrouwen, dat is eigenlijk een back-up gemaakt door de werkelijkheid, niet de valse vertrouwen, dat is niet bestand tegen zelfs de kleinste pushback – is een goede zaak.

DE SLECHTE

1. Er is geen ruimte voor cross-training.

De Hanson broers niet zoals cross-training. Ze geloven in het principe van specificiteit, die zegt dat je moet doen wat je wilt eigenlijk beter op. Dit zou geweldig zijn als ik gewoon een loper, maar ik ben ook een triatleet die houdt van om gewichten op te heffen. En wat denk je? Vijf tot zes dagen per week laat mij met heel weinig energie om iets anders te doen. Ik kan zwemmen misschien een keer een week, en ik heb nog om terug te komen op mijn fiets. Ik moest snijden manier terug op mijn gewicht opleiding (wat betekent dat de Nieuwe Regels van het Opheffen voor Vrouwen zal gaan door de weg totdat seizoen is voorbij). Ik ga proberen om gewoon te gaan en te onthouden dat dit een tijdelijke staat van zaken die laatste minder dan drie maanden, maar het is een beetje frustrerend als ik denk over hoe die drie maanden drie maanden kon ik gebruiken om sterker te krijgen op mijn nieuwe tri bike.

Dat gezegd, dit is een plan voor iemand die net wil uitvoeren. Echter, ik zou het niet aanraden voor een multi-sport sporter als mezelf.

2. De beginner plan niet echt lijken op een beginnende plan.

Een ding dat de oorzaak van mijn wenkbrauwen te spring zo ver tot ze bijna schot uit mijn voorhoofd, was de overgang van een 24-mile week een 39-mile week. Wat meer is, dat de 39-mile week bevatte een zes mijl snelheid trainen. Wat zegt u?! Dat soort sterke stijging in het aantal kilometers is altijd bedoeld slechte dingen (aka letsel!!!) in het verleden, in het bijzonder wanneer zij worden vergezeld door de harde lopen. Ik heb gezworen, dat ik zou proberen te houden zo nauw aan het plan als ik kon, maar ik had om aanpassingen te maken op basis van mijn voorgeschiedenis. Ik bedoel, het was 100% perfecte hechting of letsel. Het is een beetje een no-brainer. Toch heb ik in de zware trainingen, maar ik liet één van de dagen van het runnen van. Ik ben van plan om te werken die zesde dag terug in vrij snel.

Misschien andere beginners zijn geschikt voor een 50% toename van de kilometerstand van de ene week tot de volgende, maar deze beginner – die is niet echt een beginner, maar wat niet kan.

Heeft een van jullie getraind met behulp van dit plan? Zo ja, wat vond je er van?