maart 1, 2017 / by AlikJey / Fitan / No Comments

Project bq: het trainen van de spieren tussen mijn oren

Ik schreef een post van vorige week waarin ik vertelde over een stuk van het niet-uitvoeren van een specifieke opleiding die ik heb gedaan om mezelf klaar voor een vliegende sprong in de kwalificatie voor de Marathon van Boston (die nu maar liefst vijf dagen een weg, omg!) maar omdat de post was om dom lange, heb ik besloten om mijn gedachten op brain training voor een aparte post.

Van alle van de dingen die vallen onder de rubriek "sport" sport psychologie is waarschijnlijk een van mijn favoriete aspecten te bestuderen en oefenen. Ik ben echt een groot fan van therapie en psychologie, maar in mijn leven die dingen zitten meestal in de context van het omgaan met trauma ‘ s of persoonlijke problemen. Wat ik graag over sport psychologie is hoe ze het doel om een persoon te maken in excel. Plus, het is niet zoals de dogma ‘ s van sport psychologie, werken alleen als het gaat om sporten en daarna meteen uit elkaar vallen wanneer toegepast op de rest van het leven. Ik heb veel van wat ik ga overzicht hieronder en zet het tot gebruik in mijn niet-sportieve leven, en het werkt echt goed voor mij.

Toen ik de eerste kreeg in de endurance sport, ik heb echt moeite met mentale weerbaarheid. Ik jankte, ik klaagde, dat ik geestelijk mezelf uit over heuvels en bruggen en wind en warmte en koude en alles. Toen ging het echter moeilijk ik zou vallen in de spiraal van het zuigen, en dat was het dan, ik werd gedaan. Soms zou ik zo boos en gefrustreerd, ook. Een keer, tijdens een lange, hete training lopen, zei ik tegen Brian te gaan neuken zichzelf en dan barst ik in tranen uit. (Ik voel me nog steeds klote over, want het gebeurde vier jaar geleden.) Ik had een klein beetje rauwe talent, maar ik miste de discipline en hard werken om daadwerkelijk te ontwikkelen en om te zetten in iets afkoelen.

Ik realiseerde me dingen ingrijpend was gewijzigd, eind vorig jaar, toen Brian vertelde me dat hij erg onder de indruk van hoe mentaal moeilijke ik. Ik kan niet van één enkele cruciale moment waar, zoals ik bereikt voldoende gouden munten om het niveau omhoog in Mentale weerbaarheid. In plaats daarvan heb ik een paar jaar met de verwerking van alles wat met Brian, het lezen van boeken en blogs van, experimenteren met mezelf, en het aangaan van een hoop eerlijk zelfonderzoek (want laten we reëel zijn, bullshitting jezelf uiteindelijk alleen maar jezelf pijn doet).

In de loop van al die uren van denken en analyse, hier is wat ik heb bedacht dat het beste werkt voor mij:

1. Het herschrijven van het verhaal van mij.

Voor het grootste deel van mijn leven heb ik geworsteld met zelfvertrouwen. Al zo vroeg als ik me kan herinneren, ik voelde sociaal onhandig en vreemd, bang voor de wereld, onvoldoende, laf, incompetente, slechte bij bijna alles wat ik probeerde, pathetisch wimpy. De redenen voor dit zijn complexe en omvangrijke, maar in de context van dit gesprek, ze is niet belangrijk. Wat telt, is dat mijn ideeën over mezelf waren meedogenloos negatief. Ik heb al gedacht van mezelf als een mislukking; ik had zelfs geen zin om te proberen, want het zou al een bevestiging van wat ik wist waar te zijn over mezelf.

Toen ik op mijn late twintiger jaren – met name toen ik terug ging naar de universiteit om het einde van mijn bachelor EN wanneer ik nam die en gewichten – ik begon te begrijpen dat mijn perspectief over mezelf was precies dat: mijn perspectief. Gewoon omdat ik dacht dat een bepaalde manier over mezelf niet zeggen dat was hoe ik echt was. Ik had eigenlijk een deel van de controle hier. Ik kon re-frame dingen op een manier dat het nog steeds de werkelijkheid gebaseerd, maar ook dat bood me mededogen en respect in plaats van veroordeling en zelf-haat.

Dus in plaats van het slachtoffer, werd ik de overlevende. In plaats van te worden misbruikt, ik was veerkrachtig en taai. In plaats van laf, ik was voorzichtig. En ik was niet incompetent of slecht op bijna alles wat ik probeerde; het is volkomen normaal om iets nieuws te proberen en te zuigen. Het heet een beginner.

Kortom, ik ben aan het leren van her-schrijven van het verhaal dat ik vertel mezelf over wie ik ben. In het proces van wederopbouw van mijn zelfbeeld als één van de kracht en de bekwaamheid en moed, ik heb het vertrouwen om te worden bereid om te proberen allerlei dingen, zoals dingen die schrikken van de shit uit van mij. Met inbegrip van dingen zoals hardlopen ultramarathons, zwemmen in open water, en proberen om zich te kwalificeren voor Boston.

2. Het omarmen van de kracht van positieve self-talk.

De term "positieve self-talk" voelt zo woo-tastic dat ik zou huiverig om over te schrijven als het niet voor het feit dat het zo goed heeft gewerkt voor mij. Het is Sport Psychologie 101 en voor een goede reden, omdat het werkt. Het werkt zo goed dat het bijna lijkt alsof de magie voor mij.

Ik kwam pas rond om positieve self-talk nadat ik besefte dat wat ik gedaan had was niet alleen niet werken, maar het was eigenlijk het maken van dingen harder op mij. Hier is een voorbeeld: tijdens de Marathon op de Bahamas, toen ik op 20 km, de zon kwam tevoorschijn en er waren geen bomen en de zeebries besloten om de dag, en het was letterlijk een hete ballen. (Nee, serieus, ik ben er vrij zeker van dat het kwik in de thermometer hit het hash teken aangeduid met "BALLEN" op de dag). Ik was cruisen langs, op tempo te raken van een sub-4:00 marathon, maar de hitte sloeg me abrupt tot een wandeling. Dus in een poging om mijn kont weer in beweging, begon ik het uitschelden van mezelf, denkend dat het een hard-ass was de manier om resultaten te krijgen. Dus ik zou mezelf schuifelen langs, en dan zou ik denken, DURFT u niet lopen, en vervolgens enkele nanoseconden later was ik weer lopen.

Nu wanneer ik te maken heb met een bijzonder moeilijk stuk van de training of race, ik maak een poging om te voorkomen shit praat mezelf van de get-go. In plaats van te zeggen: "Ugh, dit zuigt" of "Dit is zooo moeilijk" of "ik kan dit niet doen’, in plaats daarvan zeg ik, "Je hebt dit" en "U kunt dit doen" en "Je hebt gedaan hardere shit." Als ik op de mentaliteit waarmee de kracht en het vermogen als mijn standaard instelling, wordt het een stuk makkelijker te beheren tegenslag, want ik ben operating uit de veronderstelling dat ik kan en zal doen.

Natuurlijk, soms als ik me echt kwetsbaar, ik val in mijn oude manieren van denken. De spiraal van zuigen opent haar gapende muil een beetje te dicht bij me en ik trok naar de vortex. Het gebeurde twee weken geleden tijdens mijn lange termijn. Ik had te maken met een aantal ernstige stress op het werk en een gebrek aan slaap, plus ik heb een late start, dus het was buiten warm, en dus alles wat ik kon denken was hoe gestrest en moe en warm ik was. Ik maakte het op vijf mijl voordat ik had om af te trekken in een park, badkamer, dus ik zou verliezen, mijn shit in privé.

Voor het grootste deel, hoewel, ik vind dat het maken van een poging om in een stimulerende en positieve in mijn self-talk werkt een hel van een veel beter dan wanneer ik probeer in te gaan op alle Full Metal Jacket sergeant op mezelf.

3. Een verblijf in het moment.

Ik deed allerlei dingen om af te leiden van mezelf toen ik race of training. Soms zou ik spelen met mezelf waar ik zeg tegen mezelf dat ik zou moeten draaien drie minuten voordat ik kon kijken op mijn Garmin weer, soms zou ik proberen om dingen af te breken in meer beheersbare stukken van de tijd of afstand, iets te nemen van mijn gedachten af wat ik aan het doen was op dat moment in de hoop te worden in staat om beter te verdragen pijn of verveling.

De paradox is dat het maken van een poging om zich te concentreren op het heden heeft eigenlijk meer mijn capaciteit voor het omgaan met deze dingen en ook de tijd te doden een stuk sneller. Wanneer ik let op waar ik ben – met inbegrip van hoe ik me voel en wat mijn lichaam aan het doen is – in plaats van te proberen om af te leiden van mezelf, ik begin te ervaren wat werd beschreven als een "stroom":

[Csikszentmihalyi] definieert stroom als een toestand waarin mensen "volledig opgaan in een activiteit, vooral een activiteit die gaat in op hun creatieve vermogens. Tijdens deze ‘optimale ervaring’ ze voelen zich "sterk, alert, in de moeiteloze controle, unselfconscious, en op het hoogtepunt van hun capaciteiten."

Wanneer ik de vangst van mezelf proberen te speel die afleiden van mentale spelletjes, vooral als ik te ver van het einde, ik neem een paar keer diep adem, uitgevoerd door mijn interne checklist, kijk mijn vorm en op mijn tempo en mezelf eraan herinneren om gewoon in de mijl ben ik in. Het is een continu proces – een praktijk, echt, maar als ik kan bereiken dat staat, voelt het fascinerend en stimulerend.

Natuurlijk, ik gebruik nog steeds die psychologische trucs die ik hierboven vermeld, maar ik probeer om ze te bewaren voor het einde van een race, toen mijn tank is uitgevoerd op leeg is en ik heb om te toveren shit uit het niets om mezelf over de streep, in plaats van dat ze meteen.

4. Gastvrije ongemak.

Laten we eerlijk zijn – het uitvoeren van lange afstanden zal pijn doen. Niet kan. ZAL. Het doet pijn voor de mensen die actief zijn op de voorkant van de verpakking, net als het pijn doet voor mensen die actief zijn op de rug. Het doet pijn wanneer u een 5K of ultra. Hoe eerder ik geleerd te accepteren dit als een onvermijdelijkheid van mijn gekozen sport, hoe eerder ik heb dan zorgen te maken over het. Nu moet ik gewoon accepteren dat ik op een bepaald moment ben van plan om ongemakkelijk te zijn en ik zal waarschijnlijk pijn doen, en dat het wel goed.

De waarheid is, ik ben verder gegaan dan het accepteren van ongemak rechtsaf genoot van het. Een deel van het weten dat hoe meer ik van pijn tijdens de race, het meer, heerlijk finish zal voelen wanneer ik de grens. Maar ik heb gevonden een pervers soort van plezier in het als goed. Als ik het gevoel van de lucht in mijn longen en het bloed suizend door mijn aderen en mijn spiervezels voelen als iemand in brand hen, ik voel me ongelooflijk levend. Ik heb zeker het gevoel meer levend dan ik tijdens een van de verschillende uren van mijn leven per dag zitten in de voorkant van een computer scherm, dat is zeker.

Ik heb eigenlijk nog veel meer te zeggen over het onderwerp van leren om comfortabel te worden ongemakkelijk, maar ik denk dat ik bewaar dat voor een andere post.

5. Het houden van een aantal f-ing perspectief.

Ik hou van dat ik heb gevormd mezelf in een mooie gericht, toegewijde sporter. Ik hou van dat ik stel grote doelen voor mezelf en dan werken mijn kont af om ze te bereiken. Deze dingen zijn voor mij heel belangrijk, dat is waarom ik ben bereid om in de tijd en de moeite, zelfs als ik daar geen zin in. (Hoewel ik soms echt geen zin in en ik neem aan dat als mijn cue om te rusten.) Ik ben ook zeer gelukkig dat ik een dergelijke plezier van dit alles, omdat ik weet dat veel mensen een kijkje in hardlopen en triathlon en denk dat het lijkt allemaal heel crazypants.

Maar zo veel als ik wil om uit te blinken in mijn sport, ik houd het in perspectief, namelijk dat uiteindelijk niemand anders geeft een shit hoe ik het doe op een race. Niemand is geïnteresseerd in wat mijn PR is. Ik ben geen professional. Als ik een wedstrijd waar de dingen niet goed gaan, big deal. Het is niet het einde van de wereld. Ik las onlangs een boek van de Ironman legende Paula Newby Fraser waar ze dit punt, dat zijn er een paar dingen in de wereld die uit minder dan hoe je het doet in een wedstrijd. En het is waar. Er zijn zo veel dingen die belangrijk zijn, zoals hoe ik de behandeling van andere mensen, hoe ik mezelf in mijn relatie en op mijn werk, wat ik bijdragen aan de rest van de wereld. Hoe ik het doe in een race en of ik in aanmerking kom voor Boston is of niet, is eigenlijk alleen belangrijk voor mij.

Ironisch genoeg, toen ik eenmaal geleerd om te stoppen met zo veel druk op mezelf met betrekking tot racen, ik vond eigenlijk begon ik het beter te doen, want ik zou krijgen op de startlijn en voelt zich helemaal ontspannen en opgewonden over wat vooruit was. Go figure, toch?

Deel uw tips en trucs voor mentale training hieronder! Ik zou graag horen wat jullie allemaal doen om jezelf klaar om te trainen en te racen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *